01 January 2010

Kemaskini Picasa Versi 3.X

Korang boleh rujuk kepada web asal ini di mana kaedah ini di petik. Malangnya terdapat sedikit kesilapan teknikal. Inilah padahnya membuat tutorial tetapi tidak mengujinya dulu. Dengan kesilapan berikut aku betulkan di sini.

1. Kalau korang sedang menggunakan Picasa, cuba pegi ke Help > About Picasa, dan lihat version apa yang korang tengah pakai. Aku punya version 2.7. Klik gambarajah di bawah untuk diperbesarkan.

Photobucket



2. Sekiranya korang tidak mempunyai  atau belum pernah memasang Picasa 2.7 sebelum ini, sila skip step ini, dan melangkah ke nombor 3. Untuk mengemaskini Picasa 2.7, pertama sekali korang perlukan sekurang-kurangnya Picasa 3.0 (beta). Download pakej DEB untuk memudahkan pemasangan di:
http://picasa.google.com/linux/download.html#picasa30
3. Dwi klik pada fail DEB yang telah di download tadi dan install Picasa 3 tanpa perlu membuang Picasa yang lama iaitu version 2.7 (jika ada).

4. Selepas selesai install, buka Picasa dan pergi ke Help > About Picasa, dan pastikan ianya versi Picasa 3 beta. Sekiranya betul, anda berjaya memasang Picasa 3 Beta.

Photobucket



5. Langkah seterusnya adalah untuk upgrade ke Picasa 3.5. Sekiranya anda tidak pernah memasang Wine sebelum ini anda perlu memasangnya terlebih dahulu. Wine adalah perisian wajib yang perlu ada sebelum kita ingin memasang atau melarikan (run) sesuatu aplikasi dari platform Windoz.
sudo apt-get install wine
6. Setelah selesai install Wine, download Picasa 3.5 (versi Windoz) yang beralamat seperti di bawah.
http://picasa.google.com/index.html
7. Klik kanan pada installer Picasa (.exe) yang telah korang download tadi. Pilih 'Open with Wine Windows Program Loader' untuk install Picasa dengan mengikut arahan yang diberi seperti biasa.

8. Selesai install Picasa, copy files dari lokasi "/home/[nama_akaun_anda]/.wine/drive_c/Program\ Files/Google/Picasa3/" kepada lokasi "/opt/google/picasa/3.0/wine/drive_c/Program Files/Google/"

Contoh bagaimana cara untuk copy folder menggunakan Terminal:
sudo cp -r .wine/drive_c/Program\ Files/Google/Picasa3/ /opt/google/picasa/3.0/wine/drive_c/Program\ Files/Google/
**** arahan ini digunakan pada terminal yang berada di lokasi home folder

9. Selesai. Korang boleh run Picasa 3.5 pada menu Application > Graphic > Picasa > Picasa.

Photobucket



3.6 update!!

Photobucket



Selamat mencuba! :)

No comments:

Post a Comment